Mobiliteit

Beleidsaanbevelingen

De regering wijst erop dat werk een belangrijke hefboom is om uit de armoede te geraken. In hetzelfde nieuwsbericht horen wij dat ze overwegen om NMBS stations met een klein aantal passagiers te sluiten. Maar beste regering, ook al willen mensen werken of actief deelnemen aan het socio- culturele leven, zonder de randvoorwaarden te voorzien, gaat dit niet, deelauto’s, rijlessen zijn niet betaalbaar. De aansluitingen met de bus zijn niet gegarandeerd (als de bus al passeert). De trein wordt enerzijds duurder, maar anderzijds moeten we inboeten op service?

Dus lees onze artikels door de jaren heen.

… 10 jaar later is er nog niet veel veranderd…

2015

Zet vervoersarmoede op de agenda

Verlaag de financiële drempels

Zorg voor voldoende aanbod en stimuleer alternatieve vormen van mobiliteit

Verbeter informatieverstrekking en dienstverlening

Zet in op persoonlijke vaardigheden

Verbeter de ruimtelijke ordening met het oog op mobiliteit

Mobiliteit behoort niet tot een basisrecht, maar is wel essentieel om je rechten te kunnen ontplooien

2025

Zet vervoersarmoede op de agenda
– meer openbaar vervoer – en betere aansluitingen

Verlaag de financiële drempels –
te duur (behalen rijbewijs, trein, …)

Zorg voor voldoende aanbod en stimuleer alternatieve vormen van mobiliteit

ALTERNATIEVE VERVOERSMIDDELEN EN HUN BEPERKINGEN

Verbeter informatieverstrekking en dienstverlening

Bussen die niet komen opdagen, stakingen waarvan niet geweten is, alles
betere verbinding en aansluitende verbindingen, meer uitleg gebruik flexbus

Zet in op persoonlijke vaardigheden

Niet weten hoe de uren lezen of bestellen van de nieuwe flexbusjes, niet digitaal vaardig zijn.

Verbeter de ruimtelijke ordening met het oog op mobiliteit

Mobiliteit behoort niet tot een basisrecht, maar is wel essentieel om je rechten te kunnen ontplooien